Till sidans huvudinnehåll

Arbetssätt och metoder på Misa

Tydliggörande pedagogik och TEACCH

Misa har flera dagliga verksamheter för deltagare som har extra behov av struktur och tydlighet. Där använder sig personalen av tydliggörande pedagogik.

Två kvinnor fårn Misa sitter vid ett bord som samtalar

Tydliggörande pedagogik i Misas dagliga verksamheter

Misas personal jobbar metodbaserat. För deltagare med extra behov av struktur och tydlighet använder vi oss av tydliggörande pedagogik. TEACCH är en av de metoder som inspirerat oss. 

Tydliggörande pedagogik är hjälpsamt för många. Till exempel för personer i våra målgrupper med:

  • autism (AST, Asperger)
  • intellektuell funktionsnedsättning (IF)
  • förvärvad hjärnskada i vuxen ålder.
Alla Misas dagliga verksamheter enligt LSS

Vad menas med tydliggörande pedagogik?

På Misa använder vi tydliggörande pedagogik för att skapa trygghet, struktur och förståelse i vardagen. Genom visuellt stöd och anpassad kommunikation blir vardagen mer begriplig och förutsägbar. Det kan till exempel handla om att förstå

  • vardagssituationer
  • dagaktiviteter
  • arbetsuppgifter
  • miljöer.

Syftet är att ge varje person möjlighet att bli mer självständig, delaktig och trygg — oavsett funktionsnedsättning eller bakgrund.

Inspiration från TEACCH

De som jobbar med tydliggörande pedagogik är delvis inspirerade av TEACCH-metoden. Det är en internationellt känd modell för att skapa struktur och tydlighet. Metoden används inte i sin helhet på Misa, utan vi har valt ut de delar som passar i vår verksamhet.  

Det betyder att vi till exempel:

  • använder visuella stöd och scheman
  • arbetar med tydliga steg-för-steg-strukturer
  • skapar tydliga miljöer för arbete och lärande
  • anpassar information utifrån individens behov.

För vem är tydliggörande pedagogik hjälpsamt?

Tydliggörande pedagogik är särskilt bra för personer med:

  • autism
  • autismliknande tillstånd
  • kognitiva svårigheter
  • extra behov av struktur och förutsägbarhet.

Men metoden är också värdefull för andra som behöver tydlighet och struktur för att utvecklas.

Så arbetar vi med tydliggörande pedagogik på Misa

På Misa arbetar vi med tydliggörande pedagogik både i kommunikation, bemötande och miljöns utformning. Vi arbetar flexibelt och anpassar oss efter varje deltagares förmågor, mål och personliga förutsättningar.

Visuella scheman och planering

Vi använder bilder, symboler eller text för att visa:

  • vad som ska hända
  • när det ska hända
  • hur länge det pågår
  • vad som kommer sen.

Det skapar överblick och minskar stress.

Tydliga arbetsmoment

Arbetsuppgifter delas ofta upp i mindre delar med tydliga instruktioner. Det kan vara skriftliga, visuella eller muntliga stöd — beroende på vad som fungerar bäst för individen.

Strukturerad och lugn miljö

Vi strävar efter att miljön ska vara förutsägbar och begriplig. Det kan handla om fasta platser, tydliga rutiner eller att minska intryck som kan störa.

Personal med kunskap om olika kognitiva behov

Alla som jobbar i daglig verksamhet på Misa har relevant utbildning och erfarenhet för att möta olika målgrupper. Vi har god förståelse för skillnader i kognitiva behov och förutsättningar. 

En metod som anpassas efter individen

Tydliggörande pedagogik används inte som en mall – utan som ett verktygslåda för att möta varje individ. Vi utgår alltid från deltagarens personliga styrkor, behov och mål i vårt arbete.

Målsättningen är att skapa trygghet, delaktighet och möjlighet att växa och utvecklas.

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om hur vi arbetar med tydliggörande pedagogik och på vilka enheter! 

Mejla [email protected] eller ring 08-580 813 40. Du kan också använda meddelandeformuläret längst ner på sidan.

Kort om TEACCH

TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children) är en metod för tydliggörande pedagogik. Den är utvecklad i USA för personer med autism (AST).

TEACCH används för att kommunicera och skapa förutsägbarhet. Arbetssättet hjälper många med autism att förstå sin omgivning bättre. Det minskar oro och ger ökat lugn i vardagen.

I TEACCH används visuella hjälpmedel i kommunikationen, och utgår från fyra grundfrågor: Vad ska jag göra? Hur mycket ska jag göra? När är jag färdig? Vad ska jag göra sedan?