Till sidans huvudinnehåll

Om Misa – lättläst

Misa ger dig det stöd du behöver för att komma ut i arbetslivet. Vi utformar det utifrån din personliga situation och dina intressen. Välkommen till Misa!

Primusgatan 112

112 67 Stockholm

Det här är Misa

Företaget Misa finns för dig som vill komma ut i 
arbete och behöver personligt stöd. 

Praktik och arbetsträning

Vi ordnar praktik och arbetsträning 
på arbetsplatser. Vi kan ge stöd så att 
vissa kan få anställning på arbetsplatser.

Misa samarbetar med över två tusen företag 
som vill erbjuda en arbetsplats.
Företagen finns i olika branscher. 

Varje år får flera deltagare på Misa en 
anställning med stöd av oss.

Här finns vi

Misa har flera kontor. De flesta finns i Stockholm. 
Vi har också kontor på fem andra platser:

  • ett kontor i Nacka
  • ett kontor i Uppsala
  • ett kontor i Västerås
  • ett kontor i Lund
  • ett kontor i Helsingborg.

Vår personal

Ungefär 170 personer arbetar på Misa. 
Vi som jobbar här kallas för arbetskonsulenter.

Våra tjänster

Det här är Misas tjänster:

  • Arbetsinriktad daglig verksamhet enligt LSS, 
    Lagen om stöd och service åt vissa funktionshindrade
  • Arbetsinriktad sysselsättning enligt SoL, 
    sysselsättning enligt Socialtjänstlagen.
  • Arbetsmarknadsinsatser åt olika kommuner
  • Arbetsmarknadsinsatser till Arbetsförmedlingen
  • Skoltjänst att stötta ungdomar under 
    deras arbetsplatsförlagda praktik

Mer om Misa

Misa AB startade år 1994 av Lennart Jönsson.
Den allmännyttiga stiftelsen Includia äger idag företaget.

Misa är en förkortning av följande ord:

  • Metodutveckling
  • Individuellt stöd
  • Samhällsinriktat
  • Arbetsinriktat.

Våra deltagare

Vilka personer får stöd av Misa?

Misas deltagare har någon funktionsnedsättning 
och andra utmaningar i arbetslivet.

Till exempel:

  • Diagnos inom autismspektratillstånd (AST)
  • Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
  • Förvärvad hjärnskada i vuxen ålder
  • Psykisk och social ohälsa
  • Intellektuell funktionsnedsättning
  • Inlärningssvårigheter
  • Hörselnedsättning samt med någon 
    av diagnoserna ovan
  • Långtidsarbetslösa och personer som 
    kommer tillbaka efter en lång sjukskrivning
  • Unga personer som riskerar att hamna i utanförskap

Hur får jag stöd av Misa?

Så här kan du få stöd av Misa:

  • Om du har rätt till LSS (Lagen om stöd 
    och service till vissa funktionshindrade) 
    kan du få stöd av Misa.
  • Du kan också få stöd av Misa om du 
    är beviljad sysselsättning enligt 
    SoL (Socialtjänstlagen).
  • Misa stödjer även dig som har fått en 
    arbetsmarknadsåtgärd från Arbetsförmedlingen 
    eller kommunen.

Tala med din handläggare på 
kommunen eller Arbetsförmedlingen 
om du vill få stöd av Misa. 

Hur arbetar Misa med deltagare?

Så här arbetar Misa:

  • Vi börjar med att lära känna varandra.
    Du får träffa två arbetskonsulenter.
  • Vi frågar vad du vill arbeta med
    och vad du behöver för stöd.
  • Tillsammans tar vi fram rätt stöd för 
    dig och väljer arbetsplats.
  • Sedan får du prova på att arbeta 
    och vi finns med som stöd.
  • Tillsammans hittar vi en arbetsplats 
    och arbetsuppgifter som passar dig.

För några deltagare kan praktiken leda till anställning.

Våra arbetsmetoder

Supported Employment

Supported Employment är en arbetsmetod 
många i vår personal använder. 

Vi använder den för att stötta deltagare som 
vill få arbete eller praktik ute på en arbetsplats.

IPS-metoden

IPS-metoden är utvecklad från Supported Employment. 

Vi använder IPS för att stötta personer med psykisk ohälsa 
eller psykisk sjukdom som vill hitta ett arbete. 

IPS är det korta ordet för Individual Placement and Support. 

Tydliggörande pedagogik 

På Misas kontor för deltagare med autism arbetar 
vår personal med tydliggörande pedagogik. 
Vi är inspirerad av metoder som till exempel TEACCH. 

Vi använder scheman och bilder för att skapa struktur 
och trygghet för dig med autism. 

Ditt schema beskriver: 

  • vad du ska göra
  • hur mycket du ska göra
  • vad du ska göra när du är färdig med dina uppgifter.

TEACCH är det korta ordet för Treatment and 
Education of Autistic and related Communication 
Handicapped Children.