Tillgänglighetsredogörelse för misa.se

Misa AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur Misas webbplats:

  • uppfyller Lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet
  • kända tillgänglighetsproblem
  • hur du kan rapportera brister till oss
  • hur vi arbetar för att förbättra tillgängligheten.

1. Hur tillgänglig är webbplatsen?

Denna webbplats uppfyller delvis Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. 

1.1 Innehåll som inte är tillgängligt

På denna sida listar vi innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte tillgängligt:

Problem vid olika skärmstorlekar

  • Användare som använder webbplatsen med olika skärmbredder kan uppleva att viss information försvinner.
  • Användare kan ibland behöva scrolla i sidled för att se information på webbplatsen.

Problem med menyer i mobilen

Användare som använder tangentbordsnavigation kan behöva tabba onödigt många steg vid användande av mobilmenyn och viss information kan döljas bakom mobilmenyn. Det saknas också genvägar för att underlätta navigering med tangentbord.

Problem med navigation

Olika navigationsområden på webbplatsen har inte alltid unika namn, vilket kan göra det svårare för användare att navigera på sidan.

Problem med länknamn

Länkarnas namn är inte alltid tydliga och ett fåtal länkar är otydligt markerade. Det kan leda till att det är svårare för användare att uppfatta länkar.

Problem med färger och kontraster

På ett fåtal sidor på webbplatsen är kontrasten mellan text och bakgrund otillräcklig. Även ramarna runt kryssrutor har otillräcklig kontrast.

Problem med sidtitlar och rubriker

  • Några sidtitlar på webbplatsen är inte tillräckligt tydliga, vissa platser saknar tydliga huvudrubriker och rubrikmärkning i webbplatsens kod. Det kan exempelvis göra att hjälpmedel såsom skärmläsare inte alltid uppfattar rubrikerna.
  • Rubrikstrukturen är inte heller alltid tydligt uppbyggd och det kan saknas tydliga underrubriker.

Problem med textstycken

  • Användare som använder uppläsande hjälpmedel kan uppleva att det är svårt att hoppa från stycke till stycke i vissa texter på webbplatsen.
  • Användare som använder uppläsande hjälpmedel kan uppleva att det är otydligt huruvida ett textstycke är ett citat.

Problem med bildbeskrivningar

Vissa bilder saknar tydlig och relevant beskrivning och har ibland otydlig länktext. Det kan exempelvis göra att hjälpmedel som återger innehållet i bilder inte kan ge en tydlig beskrivning av bilder.

Problem med formulär

  • Obligatoriska fält med asterisk (*) i formulär saknar förklaring. Det kan göra att det blir otydligt för användare att fälten är obligatoriska.
  • Datumfält kan inte fyllas i manuellt i vissa formulär. Det kan göra det krångligt att fylla i formulären. En skärmläsaranvändare kan då inte använda formuläret.
  • Datumväljare öppnas automatiskt i formulärfält utan att användare har valt detta. Det vilket försvåra navigering på webbsidan.
  • Flera formulär saknar korrekt koppling mellan ledtext och formulärobjekt i programmeringskoden. Skärmläsaranvändare får då inte tydlig information om  fältens namn eller syftet med en kryssruta.
  • Skärmläsaranvändare får inte alltid reda på om något blivit fel i vissa formulär och statusmeddelanden kan vara otydliga
  • Användare kan ha problem med autokomplettering av information. Då kan inte hjälpmedel ge en lättbegriplig förklaring av informationen i formulärsfältet.
  • Det är inte tydligt för hjälpmedelsanvändare när ett fel har uppstått i formulärfält. Inte heller var felet finns och hur det kan rättas till. Vissa formulärs felmeddelanden är inte tydligt kopplade till aktuellt fält.

Problem med knappar

Vissa knappar på webbplatsen har inte unika och självförklarande namn, vilket kan skapa otydlighet för hjälpmedelsanvändare när de ska använda knapparna

Problem med wai-aria-kodning

Det finns en del brister med wai-aria i koden på webbplatsen. Det kan innebära att webbplatsen blir mer svårläst för skärmläsaranvändare.

Problem med fokusområden på mobil

  • Användare som öppnar mobilnavigeringen med tangentbordet kan uppleva att fokus hamnar fel och kan behöva använda onödigt många tabbsteg.
  • Det går att få fokus bakom modala fönster medan de är öppna. Därför kan tangentbordsanvändare och skärmläsaranvändare få svårt att veta vilken information som hör till vilken del av webbplatsen när modala fönster är öppna.
  • Vid mobil navigering på webbplatsen kan det vara otydligt när en knapp kan öppna eller stänga ett dolt område, till exempel undermenyer.

Problem med filmer och rörlig bild

  • Användare som använder skärmläsare kan uppleva att vissa filmer saknar tydlig information och beskrivning.
  • Det förekommer videos utan undertexter och befintliga undertexter går inte att slå på och av. Det finns också videos som saknar att visuell information förklaras med ljud.

Problem med andra språk än svenska

Användare som använder uppläsande hjälpmedel kan uppleva att text som uppläses på engelska har fel uttal.

Problem med dokument

Vissa dokument så som PDF:er är inte tillgänglighetsanpassade och saknar tillgänglighetstaggar. Detta försvårar bland annat läsningen för skärmläsaranvändare.

Problem med tredjepartslösningar

Tredjepartslösningar är till exempel appar och plug-ins som infogats på en webbsida. De är inte alltid tillgänglighetsanpassade av leverantören.

2. Granskning och åtgärder

2.1 Så ska vi åtgärda problem med tillgänglighet

När ska det ske?

Misa avser att stegvis åtgärda kända tillgänglighetsproblem under 2025-2026. 

Hantering av nytt och äldre innehåll

När vi publicerar nytt material på webbplatsen kommer det att göras mer tillgängligt. Äldre material kommer successivt att bytas ut eller anpassas. 

Dialog med underleverantörer

Enstaka delar av webbplatsen är beroende av tredjepartslösningar som har brister i tillgänglighet. Vi har dialog med berörda underleverantörer om att åtgärda de problemen.

2.2 Så har vi testat tillgängligheten

Misa har gjort en genomgång av tillgängligheten på webbplatsen tillsammans med Funka International AB under våren 2025. 

Denna genomgång har gjorts utifrån de krav som ställs i Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

Granskningsmetoden vi använt

Vår granskningsmetod har varit att kontrollera ett representativt urval av 

  • webbsidor
  • dokument
  • skärmbilder på webbplats via dator och i mobila applikationer. 

Datum för granskning

Tillgänglighetsredogörelsen skapades den 17 juni 2025 och uppdaterades den 24 juni 2025. 

Granskningsrapporten presenterades den 10 juni 2025.

Misa åberopar inga undantag

Misa åberopar inga undantag för oskäligt betungande anpassning enligt §12 Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. 

Misa har inte identifierat innehåll på webbplatsen som inte omfattas av Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

3. Kontakt och återkoppling

3.1 Kontakta Misa

Kontaktuppgifter Misa

Skicka e-post till: [email protected]

Ringa till vår växel:  08-580 813 40

Återkoppla brister i tillgängliget till Misa

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Kontakta oss om du

  • upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan
  • anser att vi inte uppfyller lagkraven.

Be om information som är mer tillgänglig för dig

Behöver du innehåll eller information från Misas webbplats som inte är tillgänglig för dig idag? Hör av dig till oss så får du det på annat sätt om möjligt. 

3.2 Anmälan till tillsynsmyndighet

Post- och Telestyrelsen (PTS) har ansvaret för tillsyn över Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. 

Har du kontaktat Misa om problem med tillgänglighet men inte är nöjd med de svar du fått? Du kan anmäla det till PTS. Till exempel brister i: 

  • webbplatsens tillgänglighet
  • vår tillgänglighetsredogörelse
  • hur vi hanterat din begäran om tillgängliggörande av information.

Du anmäler brister till PTS via epost: [email protected] eller via PTS hemsida via denna länk: Startsida Post- och telestyrelsen (PTS).