Forskning och utveckling
Misa stödjer forskning och kunskapsspridning som kan förbättra för personer med funktionsnedsättningar på arbetsmarknaden. Kontakta oss gärna!
Forskning │"Sysselsättning och social rättvisa"
Jessica Arvidssons doktorsavhandling Sysselsättning och social rättvisa vid Högskolan i Halmstad handlar om unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den inriktar sig på övergången från gymnasiesärskolan till arbetslivet. Misa har bidragit ekonomiskt till projektet.
"Vad händer efter särskolan? Forskning ger oväntade svar" │ Högkolan i Halmstad →
"Vad händer efter särskolan? Forskning ger oväntade svar" │ Högkolan i Halmstad →
Forskning │ HURPID-registret
Högskolan i Halmstad har, med stöd av Misa och stiftelsen Includia, skapat ett unikt nationellt register som kallas HURPID (Halmstad University Register on Pupils with Intellectual Disability). I det ingår unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som gått ut anpassat gymnasium mellan åren 2001 och 2020. Registret möjliggör forskning om arbetsliv, sysselsättning och utvecklingen för denna grupp...
Till exempel genom att kombinera data från HURPID med statistik från SCB, Socialstyrelsens LSS-register och Karolinska Institutets databas, har sysselsättningsmönster för denna grupp undersökts. Det projektet analyserade förändringar över tid, hur hållbara olika sysselsättningstyper är och skillnader före och efter gymnasiereformen 2013.
Särskild fokus ligger på faktorer som kön, etnicitet, föräldrars utbildningsnivå och var i landet man bor.
Genom att kombinera registerdata med intervjuer har också villkoren kunnat studeras för de som har lönearbete, daglig verksamhet eller saknar känd sysselsättning efter skolan.
Dessutom undersöktes hur intellektuell funktionsnedsättning hänger ihop med andra diagnoser, dödlighet, kriminalitet och missbruk.
Särskild fokus ligger på faktorer som kön, etnicitet, föräldrars utbildningsnivå och var i landet man bor.
Genom att kombinera registerdata med intervjuer har också villkoren kunnat studeras för de som har lönearbete, daglig verksamhet eller saknar känd sysselsättning efter skolan.
Dessutom undersöktes hur intellektuell funktionsnedsättning hänger ihop med andra diagnoser, dödlighet, kriminalitet och missbruk.
Forskning │"Falling through the Cracks"
Renée Luthras doktorsavhandlingFalling through the Cracksvid Högskolan i Halmstad handlar om personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den inriktar sig på de som inte arbetar, studerar eller har en daglig verksamhet enligt LSS efter gymnasiesärskolan. Misa har bidragit ekonomiskt till projektet.
Forskning │ "Employer attitudes toward hiring persons with disabilities"
Jennie Andersson, Renée Luthra, Magnus Tideman och Peter Hurtig från Högskolan i Halmstad gjorde en attitydundersökning bland svenska arbetsgivare. Resultatet publicerades i ”Journal of Vocational Rehabilitation”. Misa var en av initiativtagarna till studien.
"Employer attitudes toward hiring persons with disabilities: A vignette study in Sweden" →
"Employer attitudes toward hiring persons with disabilities: A vignette study in Sweden" →
Kandidat- och magisteruppsatser
"Från praktik till anställning med lindrig utvecklingsstörning"
Författare: Petra Kämpe och Åsa Karlsson, Stockholms universitet
"Anställda med Aspergers syndrom – fyra perspektiv"
Författare: Ulla Vrethagen, Stockholms universitet
"Att ge gymnasiesärskolor på nationella program verktyg inför arbetslivet"
Författare: Majia Balodis Karlsson, Stockholms universitet
"Att få ett riktigt jobb"
Författare: Marie Holmbom, Högskolan i Halmstad
Uppsats om personer med
funktionsnedsättningar och att söka jobb på arbetsmarknaden.
Uppsats om personer med
funktionsnedsättningar och att söka jobb på arbetsmarknaden.
”Du får aldrig plocka bort en dröm”
Författare: Mats Willers, Stockholms universitet
Uppsats om arbetskonsulenter i daglig verksamhet enligt LSS och begreppet "empowerment".
Uppsats om arbetskonsulenter i daglig verksamhet enligt LSS och begreppet "empowerment".
Övrigt
"Att få och behålla ett arbete"
Ett forskningsprojekt finansierat av Försäkringskassan om hållbarhet i arbetslivet för personer med intellektuell
funktionsnedsättning (IF). Misa ingick i projektets referensgrupp.
Försäkringskassan ─ Att få och behålla ett arbete, forskarrapport 2024:2
funktionsnedsättning (IF). Misa ingick i projektets referensgrupp.
Försäkringskassan ─ Att få och behålla ett arbete, forskarrapport 2024:2
HURPID-registret
HURPID (Halmstad University Register on Pupils with Intellectual Disabiliy) är ett dataregister över unga med intellektuell funktionsnedsättning som gått ut gymnasiesärskolan i Sverige år 2001 och framåt. Det togs fram av forskaren Jessica Arvidsson i hennes arbete med doktorsavhandlingen "Sysselsättning och social rättvisa" som Misa finansierat. HURPID har möjliggjort fortsatt fördjupad forskning om målgruppen.
"ADHD på jobbet"
I samarbete med Riksförbundet Attention genomförde Misa projektet ADHD på jobbet. I det utvecklades praktiska guider, checklistor och informationsmaterial.
För anställda med ADHD →
För arbetsgivare →
För anställda med ADHD →
För arbetsgivare →
Rusta-projektet
I Rusta-projektet fick 20 studenter vid Kungliga Tekniska högskolan(KTH) med Aspergers syndrom extra stöd. Det drevs av Autism-och Aspergerförbundet i samarbete med Misa och KTH.
Del 1 │ Råd till studenter →
Del 2 │ Råd till mentorer →
Del 1 │ Råd till studenter →
Del 2 │ Råd till mentorer →
ADHD och stöd till anställning
Hur stöttar man personer med ADHD till anställning på bästa sätt? Under två år utvecklade och prövade Misa en arbetsprocess för att ge stöd i att söka, få och behålla arbete på arbetsmarknaden. Kontakta oss om du vill veta mer.
"Myndighetslabyrinten"
Hur bemöter myndigheter personer med ADHD som söker samhällsstöd? Misa har gjort en fallstudie som visade på svårigheterna. Resultatet presenterades i rapporten Myndighetslabyrinten.
Misa stödjer forskning och kunskapsspridning. Vill du samarbeta med oss?
Har du ett projekt, en uppsats eller studie på gång inom vårt kunskapsområde? Kontakta oss!
Jag vill veta mer om att samarbeta med Misa →